Kundtjänst

Välkommen till vår kundtjänst. Här hittar du vanliga frågor och svar om e-post, domänhantering, produktion av din hemsida, materialinsamling, uppdatering av din hemsida, ekonomi, avtalsvillkor, abonnemang mm.

Hittar du inte svaret på din fråga? Välkommen att kontakta oss via info@hemsidadirekt.se
Sök vanliga frågor
Sök support
Support kategorier
  • Alla
  • E-post
  • Domän
  • Ekonomi
  • Produktion
  • Uppdatering
  • Abonnemang
  • Avtalsvillkor
  • Drift
Hur gör jag om jag vill uppdatera text eller bild på min hemsida?

Skicka in dina ändringar till info@generatorhallen.se så hjälper vi dig.

Vad behöver jag lämna in för material till min hemsida?

Följande kriterier måste uppfyllas innan vi kan godkänna materialet för vidare produktion:

LOGOTYP

– Logotypen ska ha formatet .eps, .ai eller .pdf. Kontakta Ert tryckeri för att få logon i rätt format. I undantagsfall kan Vi även använda oss av .jpeg, .png eller .gif om logotypen ligger mot en vit botten.
– Saknar Ni en logotype kan Vi skapa en för användande i webbproduktion och tryck.
– Vi kan också skriva Ert företagsnamn i ett snyggt typsnitt utan kostnad.

LAYOUT

– Vi behöver ha önskemål eller referenser från er innan vi tar fram ett första förslag.
– Har Ni inga önskemål eller referenser behöver Vi veta detta och tar då fram ett förslag passande Er bransch och logotyp.

SIDSTRUKTUR

– Vi behöver veta vilka sidor Ni vill ha med samt vilket innehåll som skall finnas på dessa.
– Vill Ni att Vi använder en befintlig hemsidas struktur och innehåll behöver Vi veta detta.

TEXTMATERIAL

– Till alla sidor Ni vill ha med behöver Vi ett textmaterial.
– Vill Ni att Vi använder en befintlig hemsidas textmaterial behöver Vi veta detta.
– Har Ni problem att få ihop ett textmaterial går det bra att svara på frågorna i vår Starthjälp, som är en kort enkät med ledande frågor. Utifrån dessa svar skriver vi sedan ihop en passande text till Er hemsida.

BILDMATERIAL

– Har Ni önskemål om bilder som skall användas i sidhuvud, bakgrund eller på specifika sidor behöver Vi ha dessa.
– Vill Ni att Vi använder en befintlig hemsidas bildmaterial behöver Vi veta detta.
– Har Ni inga egna bilder kan Ni använda vår bildbank www.istockphoto.com. Skriv ner bildernas ID nummer (Tex Item: #1234567) och ange vart den skall användas.
– Vi kan även hjälpa Er att plocka ut passande bilder som passar Er verksamhet utan kostnad.

ÖVRIGA FILER

– Har Ni specifika filer som skall finnas med på bestämda sidor behöver Vi ha dessa samt veta var dom skall läggas in.
– Godkända filer är exempelvis: .doc, .pdf, .xls

Behöver Ni hjälp med något så hör av Er till Oss på support@generatorhallen.se eller 0270 – 56 90 80 så ser Vi till att hjälpa Er vidare i processen.

Kommer min hemsida fungera bra även i mobiltelefoner och surfplattor?

Självklart!

Hur lång tid tar det att göra min hemsida?

Från det att vi godkänt ert material skickar vi ett designförslag på hemsidans startsida till er inom 4 veckor. När förslaget godkänns jobbar vi på så snart vi kan med att färdigställa er hemsida. Hur lång tid detta tar beror bland annat på hur många sidor din hemsida innehåller, om den innehåller några specialfunktioner, hur snabbt korrespondensen mellan oss och dig går mm.

Hur går det till att göra min hemsida?

1. MATERIAL

När du blivit kund skickar du in ditt material till oss. Logotyp, texter och eventuellt bilder.* Ju snabbare vi får in ditt material, desto fortare påbörjar vi arbetet med din hemsida.

2. FÖRSLAG

Utifrån ert material och eventuella önskemål skapar vi ett designförslag som vi skickar till er. Ni svarar med eventuell feedback.

3. GODKÄNN

Förslaget godkänns.

4. PUBLICERING

Vi färdigställer och publicerar er hemsida! Självklart är hemsidan anpassad till både dator, surfplattor och mobiltelefoner. Givetvis ingår även domän och e-post.

Hur vet jag om ett domännamn är ledigt? 

En domän kan vara parkerad, vilket gör att den är uppbokad, men pekar inte till någon speciell hemsida. Detta kan göra det svårt att veta om ett domännamn är ledigt eller inte. Man kan alltså inte ta för givet att ett domännamn är ledig bara för att en hemsida inte visas när man skriver adressen i sin webbläsare.

Vill ni kontrollera om en .SE domän är ledig kan ni använda er av tjänsten som SE Direkt har på sin hemsida.
En hemsida som klarar av alla toppdomäner (.SE, .COM, .NU, osv) är Who.Is , Who.Is är på engelska men man kan snabbt få ett svar på om ett domännamn är ledigt eller inte.

Instruktioner för flytt av .nu, .com, .net och övriga domäner

För att vi på Hemsidadirekt ska kunna ta över betalningsansvar för domännamnet (som ingår i vår avgift) behöver vi byta registrar. De flesta domäner är låsta för transfer och för att kunna genomföra bytet behöver de låsas upp med en speciell kod som kan hämtas hos er nuvarande registrar. Denna kod brukar kallas för AUTH code eller liknande. Ni behöver alltså hämta och skicka den till oss på support@generatorhallen.se I de flesta fall går det att logga in hos registraren för att hämta koden. Det bör stå vilken registrar ni har på fakturan för domännamnet.

Instruktioner för flytt av .se domäner

I de flesta fall driftas ert domännamn av samma företag som sköter webhostingen och därför behöver vi flytta även den till oss om ni vill kunna säga upp ert avtal med det företaget. Börja med att gå till: http://www.iis.se/domaner/free/whois/

Skriv in ditt domännamn och klicka på “Sök”.
Titta längst ned i resultatet vem som är registrar. Om det står “SE Direkt” gå vidare till Instruktioner för SE Direkt, annars gör följande:
Ta kontakt med nuvarande registrar och be om en AUTH code.
Skicka koden vidare till: support@generatorhallen.se

INSTRUKTIONER FÖR SE DIREKT

Logga in på domänhanteraren hos .SE: https://domanhanteraren.iis.se/start/login
Klicka på “Domäner” till vänster och klicka sedan på det domännamn ni vill peka om i listan.
Klicka på “Kontakter” (där uppe, bredvid “Översikt”).
Klicka på “Koppla kontakt till denna domän”.
Fyll i vårt Kontakt-ID: oddjob0703-00001 och tilldela till rollerna Avikontakt och Tekniskt kontakt.
Om ni behöver hjälp med detta så kan vi utföra de nödvändiga förändringarna åt er, för det behöver vi ha tillgång till era inloggningsuppgifter hos IIS (se nedan).

För att logga in på IIS domänhanterare eller för att ge oss de nödvändiga inloggningsuppgifterna behöver ni känna till kundnummer och lösenord hos IIS.
Om ni inte har den informationen till hands måste ett nytt lösenord kvitteras ut, detaljerade instruktioner för detta finns att hämta här: http://www.iis.se/pdf/Inloggning.pdf.

Om ni vill att vi ska utföra ändringen åt er vänligen skicka kundnummer och lösenord till: support@generatorhallen.se

Kan jag ha flera domännamn? 

Du kan ha obegränsat antal domännamn pekande mot din hemsida. I ditt Hemsidadirekt-abonnemang ingår en domän, men självklart kan du köpa till flera domännamn om du har det behovet. Sedan 4 juli 2007 har det vart möjligt att använda sig av tecknen å, ä och ö i sin .SE domän och många företag passade därför på att registrera en till domän som matchar sitt företagsnamn.

Är det något speciellt jag ska tänka på innan jag flyttar domänen?

Vill ni även att Hemsidadirekt ska hantera eran e-post är det bra om era e-postkonton sätts upp innan vi påbörjar domänflytten. Detta kan göras efter inloggning på http://admin.hemsidadirekt.se under fliken “E-post” längst upp. När ompekningen väl är genomförd behöver ni ändra kontoinställningarna i era e-postklienter. Det finns guider för de vanligaste klienterna på den sida som används för att skapa e-postkonton (se nedan). Ompekningen kommer att utföras efter att ni har godkänt hemsidan om inget annan sagts.

15 år+
erfarenhet
600+
aktiva kunder
1200+
producerade hemsidor
Producerad av