E-post

Hur ställer jag in mina e-postkonton?    

Följ någon av våra guider för att ställa in ditt e-postprogram eller prova vår konfigurator för manuell inställning av ditt e-postprogram.

Alla e-postklienter har olika sätt att lägga in ett nytt e-postkonto därför har vi inte möjlighet att lista exakt hur man gör på den här sidan. Dock så kräver alla klienter samma typ av uppgifter och det är inkommande server (POP3(S)/IMAP(S) och utgående server (SMTP(S)). Nedan listas vi de uppgifter ni behöver för att ställa in ett nytt epostkonto.

Inkommande servernamn (IMAP/IMAPS/POP3/POP3S): mail.hemsidadirekt.se
Utgående servernamn (SMTP/SMTPS): mail.hemsidadirekt.se
Användarnamn: Er fullständiga e-postadress, ex. info@dindoman.se
Lösenord: Det lösenord ni själva valt när e-postkontot skapades.

Portnummer och alternativa portnummer:
IMAP: 143
IMAPS: 993
POP3: 110
POPS: 995
SMTP: 25 / 587
SMTPS: 465

Viktig information när du skall skicka e-post!

Vissa Internetleverantörer blockerar port 25 som används för att du ska kunna ansluta till vår e-postserver. Detta görs för att de ska kunna kontrollera mängden skräppost som skickas ut via deras nät. Det finns två sätt att komma runt detta:

1. Använd SSL (SMTPS) för utgående e-post.
2. Använd port 587 istället för standardporten 25. Inställningar för vilken port som används brukar finnas under de avancerade inställningarna i ditt e-postprogram.

Hur ställer jag min iPhone för att skicka och ta emot mail?    

Det enklaste sättet att komma igång med e-post hos Hemsida Direkt i din iPhone är att ladda hem konfigurationsfil.

En snabbguide för att lägga till Hemsida Direkt mail i din iPhone:

1. Gå till "Inställningar" -> "Epost, kontakter, kalendrar" -> Lägg till konto och välj "Annat"
2. Tryck på "Lägg till e-postkonto"
3. Fyll i namn, adress, lösenord och beskrivning och tryck på "Nästa"
4. I nästa steg väljer du IMAP och fyller i följande uppgifter:
Server för inkommande e-post
Värdnamn: mail.hemsidadirekt.se
Användarnamn: din fullständiga e-postadress
Lösenord: ditt lösenord
Server för utgående e-post
Värdnamn: mail.hemsidadirekt.se
Användarnamn: din fullständiga e-postadress
Lösenord: ditt lösenord
5. När din iPhone frågar om du vill försöka att ansluta utan SSL trycker du "Ja"
6. Vänta på att ditt konto blir verifierat, detta kan ta en stund. Om föregående meddelande om SSL kommer igen trycker du ännu en gång på "Ja"
7. Spara
8. Tryck på hemknappen och tryck sen på "Mail" och kontrollera så att din inkommande mail fungerar.
9. Skicka ett mail till valfri adress och kontrollera så att det skickas OK. Om ditt mail inte skickades, fortsätt på punkt 10.
10. Gå till "Inställningar" -> "Epost, kontakter, kalendrar" och tryck på den nyligen tillagda kontot och sen under "IMAP" trycker du på "Konto <kontnamn>"
11. Under "Server för utgående e-post", tryck på "SMTP mail.hemsidadirekt.se"
12. Under "Primär server", tryck på "mail.hemsidadirekt.se"
13. Ange "587" som "Serverport" istället för standardvärdet "25"
14. Tryck på "Klar" och gör punkt 8 igen.

Hur byter jag lösenord på mitt e-postkonto?    

För att byta lösenord på ett e-postkonto måste administratören av Hemsidadirekt-kontot logga in på Administrationsarean för e-post, klicka på redigera (symbolen med en penna och ett block) på det aktuella kontot och sedan välja ett nytt lösenord.

Observera att det inte går att varken se aktuella lösenord i administrationsarean eller att få lösenordet skickat via e-post/brev.

Jag har glömt bort mitt lösenord till e-postkontot    

Om du glömt bort lösenordet till ditt e-postkonto måste du logga in i administrationsarean byta lösenord för det aktuella kontot. Klicka på "Hantera e-postkonton" och sedan "Redigera" för det e-postkonto du vill ändra lösenord.

OBS! Vi kan inte ge ut lösenordet på något sätt, varken via e-post eller telefon.

Jag kan inte ta emot epostmeddelanden    

Om du inte kan ta emot epostmeddelanden vänligen kontrollera:

Användarnamn (din fullständiga e-postadress ex. info@mindoman.se)
Lösenord (du angav ditt lösenord när du skapade epostkontot)
POP3/IMAP - server (mail.hemsidadirekt.se)

Om du fortfarande inte kan emot epostmeddelanden kan det bero på att vi inte hanterar din epost.
Vänligen kontakta vår kundtjänst via e-post till support@hemsidadirekt.se eller på telefon 0270 - 56 90 80 för mer information.

Jag kan inte skicka e-postmeddelanden    

Den vanligaste orsaken till detta är att e-postkontot är fel inställt i ditt e-postprogram. För att skicka e-post genom våra servrar krävs det att kontot är inställt på att logga in innan e-post skickas. Vanligen så kallas denna inställning något som t.ex "Servern kräver autentisering" och hittas under inställningarna för utgående e-post. Samma användarnamn och lösenord som används för att läsa e-post skall anges här.

Många internet-leverantörer stänger port 25 för att skicka e-post p.g.a den ständigt ökande mängden skräppost. Det innebär att det inte går att skicka e-post med någon annan SMTP (utgående mailserver) än Internetleverantörens egna. Här finner du en lista med de vanligaste leverantörernas SMTP-servrar.

Om du använder någon av leverantörerna nedan så ska du alltså använda den server som anges i kolumnen SMTP i inställningarna för utgående e-post istället för mail.hemsidadirekt.se.

Observera att vi inte kan garantera att nedanstående SMTP är rätt för dig. Får du problem så kontakta din Internetleverantör för mer information.

Om du får problem med att använda din internetleverantörs SMTP-server så kan du prova med att använda mail.hemsidadirekt.se på port 587 eller aktivera SSL/TLS i ditt epostprogram

Hur skapar jag fler e-postadresser    

Du kan enkelt lägga till flera e-postadresser / konton genom att logga i administrationsarean och sedan klicka på "Hantera e-postkonton".
Du kan antigen lägga till nya konton eller skapa alias adresser.
Skillnaden mellan ett alias och ett konto är att ett alias skickar vidare all e-post till en annan adress medan e-post samlas i ett konto. Om du har flera adresser som ska gå till samma person eller grupp av personer så kan det vara en bra idé att använda alias för att slippa lägga upp flera konton i e-postprogrammet.

Kan jag läsa min mail direkt i webbläsaren?    

Ja, på vår webmail. Vill ni inte använda er av en mail-klient på datorn (ex Outlook), eller är ute på resande fot, har ni alltid möjlighet att komma åt er e-post via er webbläsare. Du loggar in med din e-postadress och ditt lösenord på följande sida:

http://webmail.hemsidadirekt.se

Vad kan jag göra för att motverka skräppost?    

På alla e-postkonton du har genom HemsidaDirekt har du möjlighet att aktivera ett s.k spamfilter. Spamfiltret kan ställas in i 10 nivåer, från 0-10 där 0 aktiverar den hårdaste filtreringen av skräppost. För att aktivera spam-filter på ett konto kan du göra på 2 sätt.

1. Logga in i administrationsarean för e-post och klicka på Redigera-knappen   på det aktuella kontot. Under rubriken Spamfilternivå ställer du in önskad nivå.

2. Logga in på Webmailen med det aktuella kontot. Klicka på Inställningar och sedan Skräppostfilter. Där hittar du även vitlistor och andra inställningar för skräpposten.

Jag hittar inte svaret på min fråga   

Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss via info@hemsidadirekt.se