Domän

Kan jag använda ett befintligt domännamn med Hemsida Direkt?    

Ja, om ni är ägare till domännamnet.

För att ert befintliga domännamn ska kunna användas med Hemsidadirekt behöver det pekas om. Detta innebär att Hemsidadirekt tar över hanteringen av ert domännamn och därmed kan denna tjänst sägas upp hos eventuell befintligt webbhotell.

För att Hemsida Direkt skall kunna peka om domänen så måste vi ha en s.k AUTH/EPP-kod. Denna kod hämtas hos den som är registrar för domänen och kan bara hämtas av den som är ägare till domänen, vi kan alltså inte hjälpa er att få ut denna kod. Om ni är osäker på vem som är registrar för domänen kan ni göra en sökning på http://who.is eller skicka ett mail till support@hemsidadirekt.se så kan vi peka er i rätt riktning.

Viktig information gällande e-postadresser!

Som ny kund hos oss måste ni ange vilka e-postadresser ni vill använda. Detta gör ni under "E-post" i Adminarean. Har ni valt att flytta ett befintligt domännamn kommer ni att, så snart domänflytten genomförts, behöva ändra inställningarna för de e-postklienter (Outlook o.s.v) ni använder.

Denna information finns tillgänglig på samma ställe som ni anger e-postadresser i form av steg-för-steg guider för de vanligaste e-postklienterna.

Jag vill själv peka min domän till Hemsidadirekt. -Vilken namnserver ska jag använda mig av?    

Kunderna får fyra egna namnservrar och ni behöver kontakta oss för att få ut era.
Vill ni inte byta namnserver kan ni peka trafiken för dindomän.se och www.dindomän.se via:

CNAME: extern.hemsidadirekt.se.
A-record: 54.217.240.157
MX: mail.hemsidadirekt.se.

Tänk på att ni behöver meddela oss vilken domän ni pekar mot vårt webbhotell. Detta kan ni göra genom att skicka ett e-post till: support@hemsidadirekt.se

Är det något speciellt jag ska tänka på innan jag flyttar domänen?    

Vill ni även att Hemsidadirekt ska hantera eran e-post är det bra om era e-postkonton sätts upp innan vi påbörjar domänflytten. Detta kan göras efter inloggning på http://admin.hemsidadirekt.se under fliken "E-post" längst upp. När ompekningen väl är genomförd behöver ni ändra kontoinställningarna i era e-postklienter. Det finns guider för de vanligaste klienterna på den sida som används för att skapa e-postkonton (se nedan). Ompekningen kommer att utföras efter att ni har godkänt hemsidan om inget annan sagts.

Kan jag ha flera domännamn?    

Du kan ha obegränsat antal domännamn pekande mot din hemsida. I ditt Hemsidadirekt-abonnemang ingår en domän, men självklart kan du köpa till flera domännamn om du har det behovet. Sedan 4 juli 2007 har det vart möjligt att använda sig av tecknen å, ä och ö i sin .SE domän och många företag passade därför på att registrera en till domän som matchar sitt företagsnamn.

Instruktioner för flytt av .se domäner    

I de flesta fall driftas ert domännamn av samma företag som sköter webhostingen och därför behöver vi flytta även den till oss om ni vill kunna säga upp ert avtal med det företaget. Börja med att gå till: http://www.iis.se/domaner/free/whois/

Skriv in ditt domännamn och klicka på "Sök".
Titta längst ned i resultatet vem som är registrar. Om det står "SE Direkt" gå vidare till Instruktioner för SE Direkt, annars gör följande:
Ta kontakt med nuvarande registrar och be om en AUTH code.
Skicka koden vidare till: support@hemsidadirekt.se

Instruktioner för SE Direkt

Logga in på domänhanteraren hos .SE: https://domanhanteraren.iis.se/start/login
Klicka på "Domäner" till vänster och klicka sedan på det domännamn ni vill peka om i listan.
Klicka på "Kontakter" (där uppe, bredvid "Översikt").
Klicka på "Koppla kontakt till denna domän".
Fyll i vårt Kontakt-ID: oddjob0703-00001 och tilldela till rollerna Avikontakt och Tekniskt kontakt.
Om ni behöver hjälp med detta så kan vi utföra de nödvändiga förändringarna åt er, för det behöver vi ha tillgång till era inloggningsuppgifter hos IIS (se nedan).

För att logga in på IIS domänhanterare eller för att ge oss de nödvändiga inloggningsuppgifterna behöver ni känna till kundnummer och lösenord hos IIS.
Om ni inte har den informationen till hands måste ett nytt lösenord kvitteras ut, detaljerade instruktioner för detta finns att hämta här: http://www.iis.se/pdf/Inloggning.pdf.

Om ni vill att vi ska utföra ändringen åt er vänligen skicka kundnummer och lösenord till: domain@hemsidadirekt.se

Instruktioner för flytt av .nu, .com, .net och övriga domäner    

För att vi på Hemsidadirekt ska kunna ta över betalningsansvar för domännamnet (som ingår i vår avgift) behöver vi byta registrar. De flesta domäner är låsta för transfer och för att kunna genomföra bytet behöver de låsas upp med en speciell kod som kan hämtas hos er nuvarande registrar. Denna kod brukar kallas för AUTH code eller liknande. Ni behöver alltså hämta och skicka den till oss på domain@hemsidadirekt.se. I de flesta fall går det att logga in hos registraren för att hämta koden. Det bör stå vilken registrar ni har på fakturan för domännamnet.

Hur vet jag om ett domännamn är ledigt?    

En domän kan vara parkerad, vilket gör att den är uppbokad, men pekar inte till någon speciell hemsida. Detta kan göra det svårt att veta om ett domännamn är ledigt eller inte. Man kan alltså inte ta för givet att ett domännamn är ledig bara för att en hemsida inte visas när man skriver adressen i sin webbläsare.

Vill ni kontrollera om en .SE domän är ledig kan ni använda er av tjänsten som SE Direkt har på sin hemsida.
En hemsida som klarar av alla toppdomäner (.SE, .COM, .NU, osv) är Who.Is , Who.Is är på engelska men man kan snabbt få ett svar på om ett domännamn är ledigt eller inte.

Jag hittar inte svaret på min fråga   

Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss via info@hemsidadirekt.se